2019-02-18

SVT fälls för partiskt agerande i slutdebatten inför valet

Granskningsnämnden fäller SVT för det avståndstagande som SVT gjorde från uttalanden av Sverigedemokraternas partiledare i programmet "Val 2018: Slutdebatten". Avståndstagandet riskerade att framstå som ett politiskt ställningstagande.

I en direktsänd partiledardebatt två dagar innan valet till riksdag, kommun- och landstingsfullmäktige gjorde SD:s partiledare uttalanden om bland annat varför det enligt hans mening är svårt för invandrare att få jobb och integreras i Sverige. Detta speglades också i ett sammandrag i en senare del av programmet då SVT i ett svepande uttalande tog avstånd från partiledarens inlägg.

Det sätt på vilket SVT:s markering gjordes efter debatten riskerade att framstå som ett politiskt ställningstagande. Nämnden beaktade särskilt att uttalandena gjordes i en partiledardebatt i nära anslutning till valet. Avståndstagandet medförde därmed att programmet stred mot kravet på opartiskhet.

Övriga ärenden

• Ett inslag i SVT:s Rapport om kritiken mot SVT efter valdebatten frias (beslut 18/03121).
    • SVT Text om ett uttalande i SVT:s valdebatt frias (beslut 18/03189).
    • Ett inslag i SVT:s Rapport om att det är lönsamt att äga studentbostäder kritiseras men frias i förhållande till kravet på saklighet (beslut 18/01422).
    • Ett inslag i SVT:s Kulturnyheterna om en hungerstrejkande rysk filmregissör frias (beslut 18/02806).
    • Ett inslag i Kulturnyheterna i SVT om ett upprop mot Sverigedemokraternas kulturpolitik frias (beslut 18/02968).
    • Ett inslag i SVT:s Rapport om en rapport över klimatförändringar i städer frias (beslut 18/03397).

Nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats.

Enhetschef; Maria Bergerlind Dierauer, 08-580 070 17

Senast uppdaterad 2019-02-18