2018-04-27

SVT fälls – visade våld på barntid

Granskningsnämnden har fällt programmet Hitlers sista tid som sändes kl. 18.25 i Kunskapskanalen. Enligt nämndens mening innehöll programmet flera skrämmande sekvenser som inte borde ha sänts på en tid då barn kunde ta del av dem.

Nämnden ansåg särskilt att en sekvens med avhuggna huvuden och huvudlösa kroppar samt en sekvens där döda kroppar skyfflades undan med schaktmaskin utgjorde våld av sådant slag som faller under bestämmelsen om våldsskildringar i radio- och tv-lagen. Det fanns, med hänsyn till sändningstiden, en betydande risk att barn tagit del av programmet. Nämnden anmäler därför sändningen till JK (beslut 17/03724).

SR tillräckligt avståndstagande i samband med uppspelning av terrorpropaganda

Inslaget i satirprogrammet Tankesmedjan handlade om en incident då radiokanalen Mix Megapols sändning hade kapats och en IS-låt spelats upp. I Tankesmedjan spelades under några sekunder delar av låten, som enligt en programledare utgjorde jihadist- och terrorpropaganda. Nämnden ansåg att SR borde visa särskild försiktighet med att förmedla material som är framtaget i propagandasyfte då avsikten med sådant innehåll är att få spridning. Enligt nämnden tog SR dock tillräckligt tydligt avstånd från låtens budskap, bland annat då programledarna tydliggjorde allvaret i låtens budskap samt vilken organisation som stod bakom den. Inslaget stred därför inte mot bestämmelsen om radions särskilda genomslagskraft (beslut 17/03184).

Övriga fällda ärenden

• Sändningar i NRJ Stockholm 105,1 (beslut 17/01453).
    • Sändningar i 106,7 Rockklassiker (beslut 17/01454).
    • Sändningar i Svensk Pop 101,9 (17/01457).
    • Sändningar i East FM 100,9 i Norrköping (beslut 17/01463).
    • Ett inslag i SVT Nyheter Skåne (beslut 17/02204).
    • Ett inslag i SVT:s Kulturnyheterna om en vd som avgått (beslut 17/03737).

Övriga friade ärenden

• Ett inslag i Morgon i P4 Stockholm om ett snöoväder (beslut 17/03125).
    • Programmet Kulturstudion i SVT, som sände en dokumentär om den progressiva musikrörelsen i Göteborg (beslut 17/03124).
    • Ett inslag i Veckans Brott i SVT om Arlandarånet (beslut 17/03563).

Alla nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats, www.mprt.se.

Cecilia Smitt Meyer, 08-580 070 73

Senast uppdaterad 2018-04-27