2017-09-18

SVT fälls – programledare tog inte avstånd från kränkande uttalande

Granskningsnämnden har fällt en debatt i Aktuellt eftersom programledaren inte tog avstånd från ett kränkande uttalande från en av debattdeltagarna.

Under debatten beskyllde en sverigedemokratisk politiker den tidigare regeringen för att ha släppt in ”tiotusentals potentiella sexualförbrytare och terrorister” utan giltiga id-handlingar. Nämnden ansåg att det var en klar brist att programledaren inte, med stöd av demokratibestämmelsen, tog avstånd från uttalandet. Att SVT dagen efter sände ett avståndstagande vägde inte upp för denna brist. Inslaget stred därför mot bestämmelsen om televisionens särskilda genomslagskraft (beslut 16/02568).

SVT Forum fälls för gynnande av fruktföretag

Granskningsnämnden har också fällt SVT Forum för gynnande av ett företag som marknadsför så kallade ”superfrukter”. Inslaget var inspelat på en konferens om kvinnors företagande. Två entreprenörer berättade om sitt företag som säljer frukter och bär från Brasilien och visade flera bilder. Nämnden ansåg att exponeringen av företagets varumärke och produkter samt entreprenörernas positiva omdömen om produkterna närmast fick inslaget att framstå som ett led i marknadsföringen av företaget. Inslaget stred därför mot bestämmelsen om otillbörligt kommersiellt gynnande (beslut 16/03458).

Övriga avgöranden

• Ett inslag i P4 Extra med hänvisningar till en auktionssajt på internet friades (beslut 16/02661).
    • Ett inslag i SVT:s Historieätarna om rut-avdraget friades (beslut 16/03515).
    • Inslag i SVT Nyheter Skåne om Tandvårdsskadeförbundet friades (beslut 16/03237).
    • Ett inslag i Aktuellt om Donald Trumps vallöften kritiserades men friades (beslut 16/03258).
    • Ett programledaruttalande i Go’ kväll friades (beslut 16/03310).
    • En intervju i Studio Ett med en politiker som bytt partitillhörighet friades (beslut 16/03451).

Besluten finns att läsa på vår webbplats, www.mprt.se.

Rasmus Johansson, 08-580 070 16

Senast uppdaterad 2017-09-18