Webbinarium: Hur klarade svenska nyhetsmedier pandemin?

Den 20 oktober höll Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) ett webbinarium där Nordicom presenterar rapporten Medieekonomi 2021. Kultur- och demokratiminister Amanda Lind inledde och webbinariet avslutades med en paneldiskussion om nyhetsmediernas utmaningar och möjligheter.

Medverkande

  • Amanda Lind, kultur- och demokratiminister
  • Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom

Paneldiskussion med:

  • Jonas Ohlsson, föreståndare vid Nordicom
  • Johan Taubert, vd för TU - Medier i Sverige
  • Madeleine Thor, vd för Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM)

Webbinariet presenterades av Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör för MPRT och den efterföljande paneldiskussionen modererades av Maria Bergerlind Dierauer, enhetschef på MPRT.

Om rapporten 

Medieekonomi är en årlig rapport som ingår i MPRT:s rapportserie om medieutveckling. I rapporten Medieekonomi förklaras de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten tas fram i samverkan med Nordicom vid Göteborgs universitet och för analysen står Tobias Lindberg, medieforskare. Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare vid Nordicom, är redaktör.

Medieekonomi

I rapporten Medieekonomi beskriver vi och analyserar mediebranschens ekonomiska situation. Rapporten är framtagen i samarbete med Nordicom.

Medieutveckling

I Medieutveckling analyserar vi mediernas utveckling ur olika aspekter såsom ekonomi och konsumtion.