2020-01-16

Textning och tolkning av tv-program ökar

Tv-sändningar ska vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Myndigheten för press, radio och tv:s granskning visar att det är fler leverantörer som uppfyllt kraven jämfört med föregående år.

TV4 AB har särskilt höga krav på att tillgängliggöra sina sändningar i kanalerna TV4, Sjuan och TV12. Bolaget uppfyller kraven vad gäller textning, teckenspråkstolkning och syntolkning. När det gäller uppläst text har bolaget inte uppfyllt kravet. TV4 har dock investerat i en ny teknik som är tänkt att finnas tillgänglig bland annat i det digitala marknätet och på CMore.se.

Av de 44 leverantörer som omfattas av det lägre kravet på att göra program tillgängliga har 34 leverantörer uppfyllt kraven. Det är fler än föregående period. Textning är den mest använda tekniken samtidigt som fler program teckenspråktolkas jämfört med tidigare.

Fyra aktörer som inte har uppfyllt kraven har förelagts med hot om vite.

Myndigheten för press, radio och tv ställer krav på tillgänglighet på leverantörer som sänder tv. Kraven följs upp årligen. För public service-bolagen SVT och UR är det däremot regeringen som ställer krav på tillgänglighet. Granskningsnämnden kommer att följa upp de kraven i juni 2020.

Senaste redovisningen gäller perioden 1 juli 2018 – 30 juni 2019. Länk tillsammanställningen hittar du här nedan.

Senast uppdaterad 2020-01-16