Nyhetsrum

I vårt nyhetsrum kan du läsa pressmeddelanden och nyheter.  Här finns även våra logotyper och pressbilder.

Pressmeddelanden publiceras i vårt pressrum: Via TT. För att komma till vårt pressrum och prenumerera på våra pressmeddelanden: klicka här

Presstjänst hanterar endast förfrågningar från journalister och media. Vid pressfrågor kontakta:

presskontakt@mediemyndigheten.se

Tel 08-580 07 000

32 träffar
  • 2023 - ett händelserikt år för mediepolitiken i Sverige

    Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) släpper årets rapport om mediepolitiken 2023. Under året beslutade regeringen att Mediemyndigheten skulle bildas och ett nytt mediestöd beslutades i riksdagen. Det tillsattes en utredning gällande villkoren för public service för nästa tillståndsperiod. En utredning redovisade även hur EU:s rättsakt om digitala tjänster (DSA) ska implementeras i Sverige.

    Pressmeddelande
  • Mediemyndighetens uppdrag beslutat

    Den 1 januari 2024 bildas Mediemyndigheten som är en sammanslagning av Myndigheten för press, radio och tv och Statens medieråd. Myndigheten har nyligen fått sin instruktion utfärdad och nu finns även en ny logotyp för myndigheten klar.

    Pressmeddelande
  • SVT fälls för partiskt inslag om hotellbygge i Västernorrland

    Granskningsnämnden fäller SVT:s inslag i Lokala Nyheter Västernorrland om att bygga ett lyxhotell i Junsele. Inslaget var ensidigt positivt och strider därför mot kravet på opartiskhet.

    Pressmeddelande
  • Ny förordning om mediestöd beslutad

    Regeringen har idag, den 1 december 2023, beslutat om en ny förordning om mediestöd. Förordningen innehåller bland annat de särskilda villkoren för de olika stödformerna. Den innehåller även en bestämmelse om hur mediestödsnämnden ska och får prioritera vid fördelning av stöd.

    Pressmeddelande
  • Svensk tv-marknad: Utmaningar och trender

    Tv-marknaden påverkas just nu starkt av att ekonomin försämras och att konjunkturen försvagas. Det visar rapporten Svensk tv-marknad 2023 som Myndigheten för press, radio och tv tagit fram och som beskriver den svenska tv- och streamingmarknaden. En marknad där konkurrensen är fortsatt mycket hög om abonnenter, rättigheter och annonsintäkter - vilket påverkar de stora svenska kommersiella tv-husen negativt.

    Pressmeddelande
  • Granskningsnämnden friar i åtta beslut

    Granskningsnämnden har i dag fattat beslut i åtta ärenden. Samtliga ärenden är friande.

    Pressmeddelande
  • Knappt 21 miljoner kronor delas ut i varannandagsstöd

    Mediestödsnämnden har fattat beslut om stöd för tidningsdistribution med anledning av övergången till utdelning av post varannan dag för 2023. Stödet finns för att bidra till att tidningsföretagen kan dela ut tidningen till läsaren på utgivningsdagen.

    Pressmeddelande
  • Viaplay fälls för otillåten reklam under vintersportsändningar

    Granskningsnämnden fäller Viaplay för sändningar av världscupen i skridskor och skidtävlingar där reklam sändes på halva skärmen under pågående tävling.

    Pressmeddelande
  • Minskad lönsamhet för medierna trots rekordhög medieanvändning

    Årets rapport Medieekonomi 2023 från Myndigheten för press, radio och tv visar på att medieåret 2022 hade en rekordhög medieanvändning och en rekordhög investering på reklammarknaden. Trots det så befinner sig medierna i ett tufft läge med minskad lönsamhet på grund av ökade kostnader, minskade reklamintäkter och en nedåtgående konjunktur.

    Pressmeddelande
  • Viaplay fälls för att sända skrämmande film före 21:00

    Filmen Robin Hood (från 2018) sändes klockan 18.50 på TV6. Den innehöll flera scener som kunde verka skrämmande för barn och granskningsnämnden bedömer att den därför inte borde ha sänts före klockan 21.00.

    Pressmeddelande