Webbinarium: Hur klarade svenska nyhetsmedier pandemin?

En hög nyhetstidningar ligger framför en bärbar dator. I luften syns illustrationer av grafer.

Foto: Shutterstock.com

Den 20 oktober håller Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) ett webbinarium där Nordicom presenterar rapporten Medieekonomi 2021. Kultur- och demokratiminister Amanda Lind inleder och webbinariet avslutas med en paneldiskussion om nyhetsmediernas utmaningar och möjligheter.

Medieekonomi är en årlig rapport som ingår i MPRT:s rapportserie om medieutveckling. I rapporten Medieekonomi förklaras de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten tas fram i samverkan med Nordicom vid Göteborgs universitet och för analysen står Tobias Lindberg, medieforskare. Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare vid Nordicom, är redaktör.

Dag: 20 oktober 2021
Tid: kl. 14.00-15.30 (Sänds digitalt via Teams)

Välkommen att anmäla dig till webbinarium@mprt.se
Anmälan ska göras senast kl 17.00 den 19 oktober. Länk till webbinariet skickas ut per mejl.

Medverkande

  • Amanda Lind, kultur- och demokratiminister
  • Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom

Paneldiskussion med:

  • Jonas Ohlsson, föreståndare vid Nordicom
  • Johan Taubert, vd för TU - Medier i Sverige
  • Madeleine Thor, vd för Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM)

Webbinariet presenteras av Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör för MPRT och den efterföljande paneldiskussionen modereras av Maria Bergerlind Dierauer, enhetschef på MPRT.