2020-03-02

TV4 gynnade travspelet V75

Granskningsnämnden fäller ett inslag i TV4:s Nyhetsmorgon för att otillbörligt ha gynnat travspelet V75.

Program om trav och galopp har en lång tradition i tv-sändningar liksom inslag med vinnartips och tipsrader. Sådana inslag har ett stort underhållningsintresse. Men det fällda inslaget innehöll prisuppgifter och entusiastiska omdömen från programledarna och framstod närmast som en upp­maning att spela V75. Sammantaget anser nämnden att det gav inslaget en tydligt säljfrämjande karaktär. Det uppkomna gynnandet av spelet V75 strider därför mot bestämmelsen om otillbörligt gynnande av kommersiella intressen (beslut 19/03107).

Övriga sändningar som fälls

• Ett inslag i SR:s Morgonpasset i P3 om en kvinna som tog hand om hemlösa katter fälls för privatlivsintrång (beslut 19/03180).
    • Ett inslag i Rapport om att ordet kött valdes bort i en klimatrapport strider mot kravet på saklighet (beslut 19/03341).
    • Sändningar i TV12 och TV4 fälls för felaktigt inplacerade annonsavbrott i filmerna The Hateful Eight respektive Livet efter dig. Nämnden kommer att ansöka hos förvaltningsrätten om att TV4 AB ska betala en särskild avgift om totalt 150 000 kr (beslut 19/03669 och 19/04072).

Sändningar som frias

• Ett inslag i SR:s P4 Extra om gin och tonic (beslut 19/02839).
    • Inslag i SVT:s Morgonstudion om en politisk rådgivare (beslut 19/02912).
    • Uppdrag Granskning: Blåsningen i Östersund om en fotbollsklubb (beslut 19/03082).
    • SVT:s program Min sanning med en intervjuad politiker (beslut 19/02842).
    • Ett inslag i SVT:s Morgonstudion om att en främmande ubåt var en mätboj (beslut 19/03370).
    • Flera inslag i TV4Nyheterna om fylla på en arbetsplats (beslut 19/03543).

Alla nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats, www.mprt.se.

Maria Bergerlind Dierauer, 08-580 070 17

Under våren 2020 byter vi system för distribution av pressmeddelanden. Du hittar nu våra pressmeddelanden i vårt pressrum på Via TT. Där kan du också välja att prenumerera på utskick.

Senast uppdaterad 2020-03-02