2020-06-08

Inslag i SVT med kommentarer om Greta Thunberg friat

Granskningsnämnden friar flera kommentarer som SVT:s klimatkorrespondent gjorde om Greta Thunberg i Rapport och Aktuellt med hänvisning till SVT:s kommentarsskyldighet.

Inslagen i Rapport och Aktuellt innehöll delar av det tal som Greta Thunberg hållit vid FN:s klimatmöte i Madrid. Efter inslagen följde ett studiosamtal där SVT:s klimat­korrespondent sa att Greta Thunberg kommit att bli alltmer politisk under året och att hon rört sig åt det vänsterpopulistiska hållet. Nämnden anser att kommentarerna visserligen var värderande men att de ryms inom ramen för SVT:s kommentars­skyldighet (beslut 19/04114 och 19/04116).

Övriga avgöranden

• Närradiosändningar i Skärgårdsradion 90,2 fälls för otydliga annonssignaturer (beslut 19/02935).
    • P1 Dokumentär: Männen bakom våldet, program med före detta våldsbrukare, frias (beslut 19/03560).
    • Ett inslag i SR:s Studio Ett med en företagare och stiftelsegrundare med anledning av Förintelsens minnesdag frias (beslut 20/00378).
    • Ett inslag i SVT:s Agenda om konflikten mellan USA och Iran frias (beslut 20/00227).

Nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats.

Anna Dingertz, 08-580 070 18

Under våren 2020 byter vi system för distribution av pressmeddelanden. Du hittar nu våra pressmeddelanden i vårt pressrum på Via TT. Där kan du också välja att prenumerera på utskick.

Senast uppdaterad 2020-06-08