2019-10-14

Reklampaus på fel ställe – TV4 fälls igen

Ett reklamavbrott i "Top Gun" avbröt ett pågående förlopp i filmens handling och fälls därför av granskningsnämnden. TV4 ska redan betala en kvarts miljon kronor för liknande avbrott i filmen "Döda poeters sällskap" och riskerar nu en avgift på ytterligare 50 000 kronor.

Avbrottet i Top Gun kom i en scen där huvudkaraktären Maverick sjöng för en kvinna i en bar. TV4 medger att reklamen var felplacerad i en avgörande scen och beklagar detta. Granskningsnämnden ansöker nu hos förvaltningsrätten om att TV4 ska betala 50 000 kronor i avgift för avbrottet (beslut 19/02099).

TV4 har nyligen ålagts att betala 250 000 kronor för fem felaktiga reklamavbrott i filmen Döda poeters sällskap. Enligt förvaltningsrätten hade placeringen av avbrotten en tydlig karaktär av nonchalans inför klar och väletablerad praxis och domstolen betraktade överträdelsen som allvarlig.

TV4 har fällts flera gånger för felaktigt inplacerade reklamavbrott de senaste åren, något som fått nämnden att höja avgiften. Enligt TV4 har bolaget genomfört omfattande åtgärder för att råda bot på problemen med sina annonsavbrott.

Sändningar som frias

• Inslag i Nyhetsmorgon i TV4 med uttalanden av Ungerns premiärminister kritiseras med frias. De brister i förhållande till kravet på saklighet (19/00504, 19/00541).
    • Ett inslag i TV4 Nyheterna om rättspsykiatriska kliniker frias i fråga om mediets genomslagskraft (19/01498).
    • Inslag i P4 Dalarna om en nominering av ett granskande reportage frias i fråga om opartiskhet och saklighet samt respekt för privatlivet (19/00928).
    • Nyheter i P4 Kronoberg om språkkurser i arabiska frias i fråga om saklighet (19/01931).
    • Ett inslag i Aktuellt frias i fråga om opartiskhet. Det handlade om ett besked från Kristdemokraterna om att öppna för samarbete med alla partier i riksdagen (19/00960).
    • Inslag om ett åtal i SVT:s Lokala nyheter Blekinge frias i fråga om opartiskhet och saklighet samt respekt för privatlivet (19/01044).
    • Ett inslag i Rapport om att trötthet hos bilförare orsakar olyckor frias i fråga om saklighet (19/01598).
    • Inslag i Rapport om utsläpp från svensk sjöfart och fritidsbåtar frias i fråga om saklighet (19/01613, 19/01667).

Nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats.

Maria Bergerlind Dierauer, 08-580 070 17

Senast uppdaterad 2019-10-14