2019-04-01

Massanmäld satir i SVT frias

Granskningsnämnden friar ett inslag om kinesiska turister i SVT:s satirprogram "Svenska nyheter" som sändes i september i fjol.

I inslaget ironiserade och skämtade programledaren om synen på rasism mot kineser. Programledaren pratade om olika händelser som skett i närtid där svenska och kinesiska kulturer krockat och en ”informationsvideo” SVT laddat upp på den kinesiska motsvarigheten till Youtube visades. Granskningsnämnden konstaterar att inslaget har uppfattats som kränkande och smaklöst av många men att det tydligt framgick att den satiriska udden var riktad mot okunskap och fördomar. Mot bakgrund av detta, programmets tydliga satiriska karaktär och att det ska råda en vidsträckt yttrandefrihet i televisionen friar nämnden inslaget (beslut 18/03331).

Ladda ner och läs beslutet här

Övriga ärenden

• Ett inslag om friskolor i SVT:s Svenska nyheter frias i förhållande till kravet på opartiskhet (beslut 18/01135).
    • Ett inslag i SVT:s Lokala Nyheter Västerbotten fälls för privatlivsintrång (beslut 18/01924).
    • Programmet Dokument utifrån: Kraftmätningen som sändes i SVT frias i förhållande till kraven på opartiskhet och saklighet (beslut 18/03785).
    • Ett avsnitt av UR:s Vägen till fredspriset frias i förhållande till kravet på saklighet (beslut 18/04127).
    • Inslag om att det gått ett år sedan Metoo-rörelsen startade i Studio Ett i P1 frias i fråga om saklighet och respekt för privatlivet (beslut 18/03771).
    • Inslag i Eftermiddag i P4 Blekinge och Nyheterna i P4 Blekinge om en kommunpolitiker frias i förhållande till kraven på opartiskhet och saklighet samt bestämmelsen om respekt för privatlivet (beslut 18/03327).
    • Ett inslag i Morgonpasset i P3 om reaktioner på ett inslag i Tankesmedjan frias i förhållande till kravet på opartiskhet (beslut 18/04070).
    • Ett inslag om användningen av psykedeliska droger Morgonpasset i P3 frias i förhållande till bestämmelsen om mediets genomslagskraft (beslut 19/00129).

Nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats.

Anna Dingertz, 08-580 070 18

Senast uppdaterad 2019-04-01