2018-10-15

Sportnytt gynnade padelhall

Granskningsnämnden fäller ett inslag i "Sportnytt" i SVT där fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic intervjuades.

Zlatan Ibrahimovic intervjuades av Sportnytt när han i början av mars i år var i Sverige för att inviga sin padelhall. Under intervjun stod han framför en vägg med hallens namn och logotyp. Samma text och logotyp fanns också på kläder och väggar som syntes i inslaget.

Granskningsnämnden anser att det uppkom ett gynnande av padelhallen genom den omfattande exponeringen av logotypen och texten i inslaget, särskilt vid intervjun med Zlatan Ibrahimovic. Enligt nämnden, som beaktar att det rörde sig om en invigning av fotbollsspelarens egen padelhall, var det omfattande gynnandet inte redaktionellt motiverat och inslaget strider därför mot bestämmelsen om otillbörligt gynnande av kommersiella intressen (beslut 18/00769).

Övriga fällda ärenden

• Sändningen av långfilmen Hacksaw Ridge i C More Hits fälls för utebliven varning (beslut 17/03907)
    • Programmet Född i fel kropp i Sjuan fälls för att ha sänt skrämmande operationssekvenser på barntid (beslut 18/00163)
    • SVT:s sändning av långfilmen Deadline fälls för skrämmande innehåll på barntid (beslut 18/01134)
    • Programmet Score – den ultimata filmmusiken i SVT2 fälls för skrämmande innehåll på barntid (18/01739)
    • Kunskapskanalens (UR) sändning av Islands rikedom – naturens egen medicin fälls i fråga om saklighet (beslut 18/01016)
    • Ett inslag i Studio Ett Kväll om ett tal fälls i fråga om saklighet (beslut 18/00404)
    • Ett inslag i Rapport om Trafikverkets vägskötsel fälls i fråga om saklighet (beslut 18/00803)
    • Dansbandstimmarna i Radio Amigos fälls för otillbörligt gynnande (beslut 17/03853)

Friade ärenden

• Ett inslag i Aktuellt om uttalanden av Donald Trump kritiseras men frias (beslut 18/00149 och 18/00226)
    • Ett inslag i Rapport om ett telefonförsäljningsbolag kritiseras men frias (beslut 18/00187)
    • Inslag i Rapport och SVT Nyheter Stockholm om vård av en person med autism kritiseras men frias (beslut 18/00399)
    • Inslag i Rapport om det italienska parlamentsvalet frias (beslut 18/00749)

Nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats, www.mprt.se.

Cecilia Smitt Meyer, 08-580 070 37

Senast uppdaterad 2018-10-15