Nu kan du lyssna på Mix Megapol, NRJ och Rix FM hela vägen- Myndigheten för press, radio och tv
    2018-08-01

Nu kan du lyssna på Mix Megapol, NRJ och Rix FM hela vägen

Idag får hela Sverige kommersiella radiosändningar! Tre nationella och 35 regionala/lokala kanaler kommer att höras i radion framöver. Vilka det är kan du läsa om på vår webbplats.

- Bra för lyssnarna och bra för programföretagen säger Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör på Myndigheten för press, radio och tv (MPRT). Större sändningsområden ger bättre förutsättningar för programföretagen vilket i sin tur bör leda till ökad mångfald och konkurrens på radioområdet.

Bakgrund

En ny lagstiftning innebar att det blev möjligt att skapa större sändningsområden för analog kommersiell radio. Utöver större sändningsområden för regionala sändningar så skapades även möjlighet för tre nationella nät. I augusti 2017 utlyste MPRT tre nationella tillstånd och 35 regionala/lokala tillstånd. Besluten meddelades i oktober respektive december 2017. De nya sändningstillstånden gäller under perioden 1 augusti 2018 - 31 juli 2026.

Tillståndshavarna har tre månader på sig att börja sända och många radiokanaler kommer att byta frekvens.

Läs mer om de nya tillstånden på vår webbplats

Kontaktperson: Marie Swanström, marie.swanstrom@mprt.se

Senast uppdaterad 2018-08-01