2017-04-03

Skämt i TV4:s Bygglov frias med tvekan

Granskningsnämnden friar med viss tvekan ett inslag med ett skämt i inredningsprogrammet Bygglov.

I inslaget sa en snickare att han likt i en indianfilm skulle göra en regndans för att kalla på en rörmokare. Han dansade och sjöng en ramsa med en improviserad fjäderskrud på huvudet, en hammare i ena handen och ett rör i den andra. Granskningsnämnden uttryckte förståelse för att inslaget kunde uppfattas som smaklöst och kränkande. Det kunde diskuteras om TV4 hade tagit hänsyn till bestämmelsen om mediets särskilda genomslagskraft genom att sända inslaget där en av programmets huvudpersoner skämtade på bekostnad av människor med ett visst ursprung på ett sätt som förmedlade en stereotyp uppfattning. Nämnden ansåg, med viss tvekan, att inslaget inte var uppenbart kränkande och friade därför inslaget (beslut 16/02513).

Övriga ärenden

• Programmet Sen Kväll i P5 STHLM Musikliv om en musikklubb i Stockholm fälldes för otillbörligt gynnande. SR riskerar en särskild avgift om 25 000 kronor (beslut 16/01448).
    • En sändning i SVT från golftävlingen Nordea Masters fälldes för otillbörligt gynnande av ett klockvarumärke och ett flygbolag. SVT riskerar en särskild avgift om 50 000 kronor (beslut 16/01857).
    • Dokumentären Monalisa story i SVT och ett inslag om dokumentären i TV4:s Malou efter tio friades (beslut 16/02447 och 16/01918).
    • Ett inslag i SVT Nyheter Norrbotten om ett protokoll friades (beslut 16/01322).
    • Program i TV4 Play friades (beslut 16/01721).
    • Påannonseringen av ett inslag i SR:s Dalanytt om en fäbodbrukare som vunnit ett mål i kammarrätten friades (beslut 16/01780).
    • Ett inslag i Nyheter P4 Väst om ett landsbygdsevenemang friades (beslut 16/02028).
    • Ett inslag i Rapport om ett onlinespel och en elektronikkedja friades (beslut 16/02041).
    • SVT-sändningen Motor: STCC/RallyX Nordic friades (beslut 16/02538).
    • Ett inslag i Aktuellt med en debatt om asyllagar friades (beslut 16/02104).

Alla nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats.

Gustav Aspengren, 08-580 070 09

Senast uppdaterad 2017-04-03