2017-12-11

Avbröt för reklam under hockeymatch i SM-slutspel – TV4 fälls av granskningsnämnden

TV4 fälls för att ha visat reklam under en avgörande matchsekvens i en ishockeymatch mellan Brynäs och HV71 i årets SM-slutspel. Ytterligare två felaktigt inplacerade annonsavbrott fälls. TV4 riskerar en sammanlagd avgift på 75 000 kronor.

Annonsavbrottet i hockeyn skedde efter en avblåsning i tredje perioden i mötet Brynäs–HV71. När matchen återupptogs visade TV4 fortfarande reklam. Tittarna missade därmed en avgörande sekvens när HV71 kvitterade. Sändningen stred därför mot bestämmelsen om när program får avbrytas av annonsering (beslut 17/01155).

De två andra annonsavbrotten hade placerats mitt i en Monty Python-sketch respektive i en actionfylld scen i långfilmen Hobbit: Femhäraslaget. Reklamen var placerad så att den avbröt pågående händelseförlopp och stred mot bestämmelsen om när program får avbrytas av annonsering (beslut 17/01675 och 17/02006).

Övriga ärenden

• Ett avsnitt av Tina på besök i TV4 fälldes för otillbörligt gynnande (beslut 17/02123).
    • Ett inslag i Morgon i P4 Gävleborg om kor som far illa friades i fråga om opartiskhet och saklighet (beslut 17/01464).
    • Inslag om en vindkraftspark i SVT Nyheter Öst, Eftermiddag i P4 Östergötland och Nyheter P4 Östergötland friades i fråga om opartiskhet och saklighet (beslut 17/00723).
    • Ett inslag i SVT Nyheter på lätt svenska om förtroendet för statsministern friades i fråga om saklighet (beslut 01143).
    • Två inslag i TV4:s Nyhetsmorgon om abortmotstånd friades i fråga om saklighet, mediets genomslagskraft och respekt för privatlivet (beslut 17/0361).

Alla nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats, www.mprt.se.

Jenny Grass, 08-580 070 48

Senast uppdaterad 2017-12-11