2017-05-02

Aktuellt-intervju med Nya Tider kritiseras men frias

Granskningsnämnden kritiserar programledarens förhållningssätt i en intervju i SVT:s Aktuellt med Nya Tiders chefredaktör mot bakgrund av tidningens medverkan på bokmässan.

Granskningsnämnden har prövat flera inslag i SVT med koppling till tidningen Nya Tider och bokmässan. Aktuellts programledare intervjuade i ett av inslagen den 22 september 2016 tidningens chefredaktör. Nämnden uttalade att SVT har stor frihet att själv bestämma vilka som ska medverka och intervjuas i programverksamheten. Det ställs dock särskilt i en sådan intervjusituation krav på att programledaren intar ett kritiskt förhållningssätt. Nämnden ansåg inte att programledaren intog ett tydligt kritiskt förhållningsätt och att detta utgjorde en brist i förhållande till kravet på opartiskhet. Bristen var dock inte så allvarlig att inslaget stred mot opartiskhetskravet (beslut 16/02341).

UR:s dokumentär om Israels mediestrategi i USA

Utgångspunkten för programmet var att skildra hur amerikanska medier i sin rapportering om Israel-Palestinakonflikten påverkas av pro-israeliska lobbygrupper. Granskningsnämnden, som konstaterade att dokumentären var ensidig, ansåg inte att sändningen av den tydligt presenterade dokumentären stred mot kraven på opartiskhet och saklighet (beslut 16/03319).

Övriga ärenden

• En sändning i SVT med längdskidåkning fälldes för otillbörligt gynnande (beslut 16/03110).
    • Flera sändningar i SR och SVT om den brittiska folkomröstningen om EU-medlemskap friades (beslut 16/01814 respektive 01820).
    • Filmklubben: Blå är den varmaste färgen i SVT friades (beslut 16/02814).
    • Ett inslag i Rapport om Donald Trump friades (beslut 16/03118).
    • Ett uttalande i SVT:s Go’kväll om filmen Taxi Driver friades (beslut 16/03277).

Alla nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats.

Jenny Grass, 08-580 070 48

Senast uppdaterad 2017-05-02