2017-10-18

    Tronskifte på listan över Sveriges största medieföretag

    Idag släpps den nya rapporten Medieutveckling 2017 – Medieekonomi. I den kan du läsa att det har skett ett tronskifte på listan över Sveriges största medieföretag. Ny etta är musiktjänstföretaget Spotify som knuffat ner Bonnier från toppen på listan över de största svenskkontrollerade medieföretagen. Com Hem toppar listan över de utlandskontrollerade företagen på den svenska mediemarknaden.

    Digitaliseringen av den svenska reklammarknaden fortsatte med tilltagande styrka under 2016. Tillväxten av internetannonseringen är den högsta någonsin under ett enskilt år i Sverige. En viktig förklaring till ökningen är det växande intresset för sökordsmarknadsföring och för reklam via mobiltelefoner där Google och Facebook dominerar. Svenska annonsörer investerade uppskattningsvis 9,9 miljarder kr på reklam via Google och Facebook under 2016. Det motsvarade 63 procent av den samlade digitala reklamförsäljningen i Sverige.

    De svenska medieföretagens bokslut för verksamhetsåret 2016 bär tydliga spår av den hårdnande konkurrenssituationen och flera medieföretag har tvingats till betydande besparingsprogram. Men nedgången gäller inte alla företag och inte heller alla branscher. Det tjänas fortfarande en hel del pengar runt om i Mediesverige.

    Rapporten med tillhörande bilagor finns att ladda ner på vår webbplats. Vi släpper även en kortversion av Medieekonomi där du kan läsa rapporten i ett sammandrag.

    Mail
    LinkedIn
    Senast uppdaterad 2017-10-18